USA (New York) - tordag den 20. marts 2008

Shopping hos Macy's, Central Park, Brooklyn Bridge og B. B. King

Jeg vågnede tidligt om morgenen og tankerne var stadig på fotosælgeren. Men jeg besluttede, at jeg ikke ville spilde mere tid på at tænke på ham. Jeg stod op og fik skrevet dagbog, mens Marie vågnede og tog sig et bad.

Vi skulle mødes kl. 9:30 og Hans kunne godt tænke sig, at få morgenmad samme sted som i går, så det var første punkt på dagsordenen. Spisestedet hedder Pax og konceptet er godt. Vi fik en god yoghurt, juice, stor kop kaffe og ristet brød. Dertil bacon og æg, for mit vedkommende. Det smagte super og der var til at komme til for mennesker.

Så blev der lagt en kort slagplan. Vi havde aftalt at skrive de ting ned, som vi gerne ville nå og vores lister passede forbavsende godt, så det var bare at gå i krig. "Nogen" ville gerne starte i Macy's - et stort shoppingcenter med tøj og kosmetik i 8 etager. Der var næsten en hel etage med cowboybukser, en med jakkesæt, en med collegetøj osv. Gitte og Marie fandt shopping-genet frem og Hans fulgte med dem rundt. Jeg opgav hurtigt og vi aftalte at mødes ved indgangen kl. 11:30. Jeg kiggede mig lidt rundt og købte et par Eccosko, inden jeg forlod Macys og gik lidt rundt i området, indtil klokken blev 11:30. Marie dukkede op, for at hente mig. De var ikke blevet færdige med at handle, så vi gik lidt mere rundt. Man bliver meget træt i benene af at gå rundt og kigge på tøj og kl. blev næsten 13, inden alle var kommet ud fra Macy's.

Vi tog subwayen op til Central Park, hvor vi gerne ville gå lidt rundt. Central Park blev dog indledt med en tur med hestevogn. Vejret var blevet bedre siden morgenstunden, hvor det var gråt og kedeligt - og blæsende. Turen med hestevogn tog ca. 20 minutter og prisen var 40 $. Det var nu rigtig hyggeligt. Vi fik et tæppe over os, så vi kunne holde varmen.

Efter hestevognsturen, gik vi selv en tur gennem en del af parken. Det blev en forholdsvis lang tur, hvor vi gik ca. 4 km. - på papiret. Jeg vil tro, at vi gik det dobbelte, inden vi søgte ud af parken, der er 800 meter bred og ca. 10 km. den anden vej. Vi søgte ud til 86. gade og fandt hurtigt en hyggelig restaurant med venligt personale og super pizzaer. Det var lækkert at få en siddeplads efter turen i Central Park. Det blæste fortsat en del, så det handlede om at finde læ, når vi gik rundt.

Efter en god frokost på italiensk, gik turen atter til subway'en, for at komme ned til sydspidsen (downtown) af Manhattan. Målet var nu, at gå en tur langs vandet nede fra enden af Broadway og op mod Brooklyn Bridge. Det var en interessant tur bl.a. omkring en havn med en del store træskibe og et stort butikscenter, som vi dog ikke nåede ind omkring.

Så var det tid at finde op mod selve Brooklyn Bridge. Vi havde vores hyr med at ramme op på broen. Først efter vi havde spurgt en betjent, fandt vi frem til en trappe op på selve broen. Så var vi klar til turen over broen. Arrangørerne (dvs. de andre) havde fået det arrangeret sådan, at vi havde vinden i ryggen. Det var lækkert. Der var mange mennesker på broen og det gjaldt om at holde til højre, idet venstre bane er dedikeret til cyklister - og de kører stærkt.

På broen var der fin udsigt til Brooklyns højhuse, Manhattans skyline med Empire State Building ragende højt op over de andre høje bygninger. Nu kunne man virkelig se, at netop Empire State Building var højere. Vel ovre Brooklyn Bridge, valgte Gitte og Hans at vende om, for at gå tilbage og tage hjem på hotellet til et hvil, før vi skulle spise til aften. Vi valgte at mødes igen kl. 20:30. Marie og jeg fortsatte "i land" på Brooklynsiden og faldt over en restaurant/cafe, hvor vi kunne styrke os på en kold øl og en kop varm chokolade. Gæt selv hvem chokoladen var til... Så var det vores plan at finde frem til det sted, hvor et af verdens mest fotograferede motiver er. Vi gik og gik længe, før vi nåede til stedet under Manhattan Bridge, hvor man kan fotografere Brooklyn Bridge og Manhattans skyline i baggrunden. Og det motiv var hele turen værd. Vi kom lige tidsnok til at skumringen var sat ind og man kunne se lysene i højhusene på Manhattan. Et fantastisk syn og et must på turen. Men vælg tidspunktet med omhu, for det er kønnest, når solen er gået ned og det begynder at blive mørkt.

Så skulle vi tilbage til hotellet. Det var lettere sagt end gjort. Vi slog følgeskab med en lokal, der lovede at vise os ned til Subwayen og efter endnu et par kilometers vandren, nåede vi dertil. Så var det bare ombord i det første og det bedste tog, for vi var lidt sent på den. Heldigvis gik første tog lige hjem til "vores" station, så det var ikke noget problem.

Efter et ultrakort hvil på værelset, gik vi på jagt efter noget aftensmad. Vi endte på det sted, som er opkaldt efter B. B. King. Et spillested med levende musik og restaurant. Og i bedste B. B. King stil blev der serveret levende bluesmusik, mens vi fortærede vores gode ben og (for mit vedkommende) en supersize steak af det møreste kød (sirloin). Det eneste tilbehør til den megabøf, der blev serveret, var en klat kartoffelmos. Det var guf. Musikken var såmænd god nok men vi var trætte og valgte at gå hjem, da middagen var fortæret. Efter lidt dagbogsskriverier, var det sengetid. Marie faldt hurtigt i søvn men vågnede med en tør plet i halsen. Hun hostede fælt og det holdt først op, da hun fik en lille whisky, at bedøve pletten med.